Isi kandungan:

Mengapa UFO Menjadi Topik Pantang Larang? - Pandangan Alternatif
Mengapa UFO Menjadi Topik Pantang Larang? - Pandangan Alternatif

Video: Mengapa UFO Menjadi Topik Pantang Larang? - Pandangan Alternatif

Video: Mengapa UFO Menjadi Topik Pantang Larang? - Pandangan Alternatif
Video: Ternyata Ada Banyak Sampah di Luar Angkasa. Ilmuwan Coba Cari Solusinya - TechNews 2023, Mungkin
Anonim

Sekiranya anda pernah bercakap dengan orang ramai mengenai fenomena UFO, anda mungkin menyedari bagaimana beberapa orang boleh gelisah. Mereka mungkin menganggap anda tidak normal. Mengapa Taboo berkenaan dengan UFO? Saya rasa soalan ini sangat menarik, mari kita lihat lima penjelasan yang mungkin.

Kebanyakan orang menganggap UFO = alien. Saya tidak mengatakan bahawa UFO adalah makhluk asing, tetapi saya percaya bahawa andaian ini adalah inti dari masalah pantang larang. Hampir semua sebab topik itu pantang larang nampaknya berkaitan dengan anggapan ini.

Sebelum kita mulakan, mari kita lihat definisi kata pantang larang menurut Wikipedia:

Tabu adalah larangan tersirat terhadap sesuatu (biasanya bercakap atau berkelakuan) berdasarkan perasaan budaya bahawa ia terlalu menjijikkan atau mungkin terlalu suci bagi orang biasa."

Saya rasa selamat untuk menganggap bahawa pantang larang juga boleh merangkumi kepercayaan dan pendapat - yang juga berlaku untuk UFO.

Sebab # 1 - Kerajaan dan Negara

Asas tadbir urus politik adalah idea kedaulatan negara. Suatu bangsa atau negara menjanjikan kepada semua warganegara satu set peraturan yang sangat penting bagi kehidupan seharian kita.

Video promosi:

Image
Image

Kami membayar cukai kami dan dipanggil untuk menjadi warganegara yang baik, dan sebagai balasannya kami mendapat keamanan, perawatan kesihatan asas, aturan hukum … masyarakat moden yang bekerja.

Dalam hubungan antara rakyat dan negara ini, kita mesti mempercayai negara untuk melindungi kedaulatan negara.

Oleh itu, mengapa tabu UFO?

Sekiranya UFO dapat menyerang mana-mana ruang udara dan mempunyai kawalan penuh terhadap ruang udara itu, ini menimbulkan persoalan mengenai kemampuan negara untuk mengawal wilayahnya sendiri.

Sangat mudah untuk melihat mengapa topik yang dengan jelas mempersoalkan dominasi negara moden akan ditekan oleh mereka yang berkuasa. Fenomena ini melemahkan kekuatan negara.

Sebab # 2 - Sains

Masyarakat moden kita sangat bergantung pada sains. Kita harus berterima kasih kepada sains untuk penambahbaikan dalam banyak bidang, dan kita lebih suka bergantung pada fakta saintifik ketika memutuskan isu penting.

Image
Image

Ramai orang bergantung pada "kaedah saintifik" dan kaedah ini menetapkan peraturan yang ketat. Teori mesti disokong oleh pemerhatian dan eksperimen berulang. Terdapat bukti, kata pakar ufologi, tetapi saintis mengatakan tidak ada bukti, dan dalam hal ini para saintis percaya.

Masyarakat kita hari ini telah memupuk banyak generasi untuk memiliki kepercayaan yang kuat terhadap kaedah saintifik. Sebilangan besar daripada kita ingin melihat bukti, dan jika tidak ada bukti yang cukup, maka subjek itu disoal dan tidak dipandang serius.

Selama 70 tahun yang lalu, mana-mana saintis yang mempunyai minat umum terhadap topik UFO berisiko diusir dari komuniti saintifik.

Sebab # 3 - "rave UFO sleepwalker"

Fenomena UFO merangkumi segala-galanya dari penglihatan UFO individu, hingga senario penuh penculikan berganda atau hubungan telepati dengan orang asing. Jangkauan pandangan dan kepercayaan yang berbeza dalam komuniti ufologi adalah luas.

Image
Image

Ini hanya spekulasi, tetapi itulah yang kita lakukan di sini. Saya percaya bahawa ketika orang bercakap mengenai UFO, mereka takut dianggap sebagai maniak UFO - orang yang paling memerlukan pertolongan psikologi profesional.

Kami takut diejek dan bercakap secara terbuka mengenai UFO kepada rakan, rakan atau kenalan, kerana ini hanya menjadikan kita sasaran ejekan yang mudah.

Sebilangan orang mungkin melihat peninjauan juruterbang tentera dan pengendali radar sebagai dipercayai, malah mereka mungkin percaya bahawa kisah-kisah itu benar. Tetapi mereka tidak akan keluar dan mengatakannya kerana pantang larang.

Mereka merasakan bahawa mereka berisiko untuk bergabung dengan setiap "pakar ufologi" dan menjadi bahan ejekan.

Saya ingin mengakhiri perkara ini dengan mengatakan bahawa kita semua berhak atas kepercayaan kita sendiri, ini penting. Tetapi hanya sebilangan kecil yang dapat mempertahankan mereka walaupun semuanya.

Ketakutan untuk diejek dan dianggap sebagai "kegilaan ufologi gila" merangkum alasan 3 pantang larang UFO.

Sebab # 4 - Adakah ketakutan terhadap keselamatan adalah pantang larang?

Menakutkan dan mengaku takut boleh menjadi sukar, terutama bagi orang dewasa. Sebilangan besar daripada kita mahu dianggap kompeten dan yakin.

Image
Image

Apa kaitannya, mengapa pantang larang UFO? Sekiranya makhluk asing mengunjungi Bumi, mereka jauh lebih maju daripada kita, teknologi mereka berada pada tahap yang tidak dapat dibezakan dengan sihir bagi kita. Gabungan kekuatan tentera Bumi tidak berpeluang melindungi kita jika makhluk asing itu bermusuhan.

Sekali lagi, anggapan bahawa UFO = alien adalah pusat pemikiran ini. Sebilangan orang meletakkan pantang larang dalam fikiran mereka mengenai UFO = alien kerana mereka takut. Takut akan keselamatan mereka sendiri dan keselamatan mereka yang dekat dengan mereka.

Keperluan keselamatan fizikal adalah keperluan pertama manusia untuk dipatuhi. Ini dapat menjelaskan tabu ketakutan di sekitar UFO.

Sebab # 5 - Tabu sebagai Strategi

Mari kita fikirkan semula, jika kerajaan dan tentera mengetahui lebih banyak mengenai fenomena UFO, dan mungkin UFO = makhluk asing daripada yang mereka katakan.

Image
Image

Sekiranya mereka telah lama mengetahui bahawa UFO bukan kenderaan Amerika, Rusia atau China, tetapi mereka ada dan mereka mempunyai kelebihan udara, maka kemungkinan besar:

Mereka ingin menyembunyikan fakta ini dari orang ramai agar tidak menimbulkan keresahan atau panik.

Sekiranya mereka tidak dapat membuat NLo tidak muncul di Bumi, mengapa tidak membuat pantang larang yang kuat mengenai topik ini dalam masyarakat manusia?

Mengenai kebanyakan misteri yang ingin difahami oleh orang lain dan memperluaskan pengetahuan kita, lebih-lebih lagi jika misteri itu berkaitan dengan keselamatan negara atau masalah asas yang mendalam yang mempengaruhi seluruh umat manusia - maka seluruh dunia mungkin akan bersatu untuk menyelesaikan misteri ini, bukan?

Tetapi tidak dalam kes UFO. Sebagai gantinya, pantang larang dibuat melalui ejekan dan ostracisme.

Selama bertahun-tahun, institusi ternama, baik NASA, Tentera Udara AS atau Roscosmos dan Tentera Udara Rusia, telah melakukan perkara yang sama:

- menggambarkan ufologi sebagai ilmu pseudosains.

- mendakwa bahawa UFO "bukan ancaman bagi keselamatan negara," yang menyiratkan bahawa kita tidak perlu mencari jawapan.

- sangat kerap, terutama bagi orang yang degil yang berusaha menyampaikan topik UFO di luar ruang pantang larang kepada masyarakat umum, mereka diancam dan diberi amaran untuk menutup mulut.

- mengejek saksi mata yang dipercayai.

- Penyiasatan dilakukan dengan kesimpulan yang telah ditentukan, di mana hasilnya diketahui.

Mengapa pantang larang UFO?

Semua tindakan ini mewujudkan pantang larang, dan itu mungkin niatnya - pantang larang sebagai strategi yang digunakan dalam tentera dan pemerintah.

Mengapa pantang larang UFO? - Kesimpulannya

Terdapat banyak sebab, dari struktur pemerintahan dan sains hingga ketakutan dan strategi ketenteraan.

Pada masa akan datang, kita mungkin melihat perubahan dalam pantang larang ini. Kami telah melihat beberapa laporan yang berkaitan dengan UFO, seperti pengesahan Pentagon baru-baru ini mengenai realiti kejadian UFO dan penerbitan tiga video UFO ini, dan Jabatan Pertahanan melakukannya tanpa menjadi bahan ejekan.

Image
Image

Perubahan lain yang dapat ditangkap adalah bagaimana tentera AS dan DOD telah mengubah nada ketika bercakap mengenai penampakan UFO.

Di samping itu, perubahan dasar baru-baru ini dibuat mengenai bagaimana juruterbang melaporkan peninjauan UFO. Ini dilakukan di negara-negara Barat, dan mungkin akan dilakukan di Rusia suatu hari nanti.

Mungkin juga saintis akan "sedar" dan mengkaji pemerhatian yang tidak dapat dijelaskan di masa depan … kita hanya boleh berharap bahawa masa depan ini tidak akan jauh dan mungkin kita akan melihat perubahan tidak lama lagi?

Perubahan global, perubahan seluruh dunia, sains, negeri, ketenteraan dan masyarakat utama kepada tema UFO. Bagaimanapun, adalah pendapat umum yang dapat mendorong perubahan ini. Sekiranya kita ingin mengetahui kebenaran mengenai UFO, maka kita mesti bermula dengan diri kita sendiri.

Sekiranya masyarakat manusia sendiri menghancurkan Tabu yang diciptakan, maka orang lain, termasuk pihak berkuasa, saintis dan tentera, akhirnya akan dipaksa untuk mencabut larangan tema UFO ini.

Popular oleh topik