Tantra - Ia Adalah Bentuk Cinta Tertinggi. Tantra - Ia Adalah Sains, Yoga Cinta - Pandangan Alternatif
Tantra - Ia Adalah Bentuk Cinta Tertinggi. Tantra - Ia Adalah Sains, Yoga Cinta - Pandangan Alternatif

Video: Tantra - Ia Adalah Bentuk Cinta Tertinggi. Tantra - Ia Adalah Sains, Yoga Cinta - Pandangan Alternatif

Video: Tantra - Ia Adalah Bentuk Cinta Tertinggi. Tantra - Ia Adalah Sains, Yoga Cinta - Pandangan Alternatif
Video: Tantra 2023, Mungkin
Anonim

Soalan: Osho yang dikasihi, pencarian yang tertinggi adalah individu untuk semua orang, tetapi bolehkah anda menerangkan kepentingan peranan Kekasih di Tantra dan pencarian kita untuk diri kita sendiri?

Osho: Ini sangat sukar dan membingungkan, tetapi anda perlu memahaminya: jika anda tidak jatuh cinta, anda mengalami kesepian. Sekiranya anda jatuh cinta, benar-benar jatuh cinta, anda menjadi mandiri. Kesepian adalah kesedihan, kepuasan diri bukan kesedihan. Kesepian adalah perasaan rendah diri. Anda memerlukan seseorang, dan yang anda perlukan tidak ada. Kesepian adalah kegelapan, tanpa satu cahaya pun. Rumah gelap, menunggu seseorang datang dan menyalakan lampu.

Keselesaan diri bukanlah kesepian. Memuaskan diri adalah perasaan bahawa anda kenyang. Tidak ada yang diperlukan, anda cukup. Dan perasaan seperti itu hanya mungkin berlaku melalui cinta. Kekasih menjadi mandiri, melalui cinta mereka menyentuh kepuasan hati mereka. Cinta memenuhi anda. Kekasih saling berkongsi bukan kerana mereka merasa memerlukannya, tetapi kerana tenaga membebankan mereka.

Dua orang yang mengalami kesepian dapat membuat hubungan, dapat hidup bersama. Mereka bukan kekasih, ingat. Mereka terus menderita kesepian. Sekarang, kerana kehadiran yang lain, mereka tidak merasa sunyi - itu sahaja. Mereka menipu diri sendiri. Cinta mereka tidak lebih dari sekadar tipu muslihat untuk menipu diri mereka sendiri: Saya tidak sendirian, seseorang berada berdekatan. Oleh kerana terdapat dua orang yang menderita kesepian, kesepian mereka berlipat ganda, atau bahkan meningkat. Ini adalah seperti biasa.

Anda menderita kesepian ketika bersendirian dengan diri sendiri, dan ketika berada dalam hubungan, anda merasa tidak bahagia. Inilah yang anda lihat setiap hari. Apabila orang mengalami kesepian, mereka merasakannya dan mencari seseorang untuk menghilangkan kesepian mereka. Apabila mereka menjalin hubungan, maka penderitaan bermula; maka mereka merasa lebih baik untuk menjadi bujang - hubungan ini terlalu sukar bagi mereka. Apa yang sedang berlaku?

Terdapat dua kesunyian - ini bermaksud bahawa dua orang yang suram, sedih, tidak bahagia bertemu. Penderitaan mereka berlipat kali ganda. Bagaimana dua keburukan boleh menjadi kecantikan? Bagaimana dua kesepian, berjalan berdampingan, menjadi kepenuhan, totalitas? Itu mustahil. Mereka saling mengeksploitasi, entah bagaimana mereka cuba menipu diri mereka melalui yang lain. Tetapi penipuan ini tidak akan membawa kepada kebaikan. Pada saat bulan madu berakhir, perkahwinan juga sudah berakhir. Hubungan ini sangat singkat. Ini hanya khayalan.

Cinta sejati bukanlah pencarian untuk melepaskan diri dari kesepian. Cinta sejati adalah transformasi kesepian menjadi kemandirian. Untuk menolong orang lain, jika anda mengasihi seseorang, anda akan membantunya menjadi mandiri. Anda tidak mengisi dirinya dengan diri sendiri. Anda menolong yang lain untuk menjadi mandiri, sehingga dipenuhi dengan intinya sendiri sehingga anda tidak akan diperlukan.

Apabila seseorang benar-benar bebas, maka dialog boleh dilakukan dari kebebasan ini. Kemudian kekasih saling memberi banyak, tetapi bukan kerana seseorang harus memberi; mereka saling memberi banyak, tetapi nampaknya tidak murah. Kekasih saling memberi banyak, kerana mereka mempunyai sesuatu untuk diberikan. Mereka memberi kerana mereka menikmatinya. Kekasih mampu berdikari, dan orang yang benar-benar penyayang tidak akan menyalahi kehendak diri anda. Anda akan sentiasa menghormati kesesuaian diri masing-masing. Ia suci. Pencinta menjaga jarak dan tidak melanggar ruang suci ini.

Video promosi:

Tetapi biasanya, pencinta, yang disebut kekasih, sangat takut antara satu sama lain, kecukupan diri, kebebasannya; mereka sangat takut - kerana mereka berpendapat bahawa jika yang lain bebas, maka mereka tidak akan diperlukan, dan kemudian mereka akan ditinggalkan. Oleh itu, seorang wanita berusaha menjadikan suaminya tetap bergantung kepadanya, sehingga dia tetap berharga baginya. Dan juga suami berusaha dengan segala cara untuk membuat wanita itu memerlukannya, dan dia tetap berharga. Ini adalah kesepakatan, dan ini adalah konflik berterusan, perjuangan. Berjuang untuk mendapatkan kebebasan orang lain.

Cinta memberi kebebasan, bukan hanya memberi, tetapi juga menguatkannya. Apa sahaja yang merampas kebebasan bukanlah cinta. Ini adalah perkara lain. Cinta dan kebebasan berjalan bersama; mereka seperti dua sayap satu burung. Setiap kali anda merasakan bahawa cinta anda bertentangan dengan kebebasan, ini bermaksud bahawa ini bukan cinta, anda hanya bersembunyi di belakangnya.

Biarkan ini menjadi kriteria anda: kebebasan sebagai kriteria; cinta memberi anda kebebasan, membuat anda bebas, membebaskan anda. Dan ketika anda menjadi milik anda sepenuhnya, anda akan merasa berterima kasih kepada orang yang membantu anda. Ucapan terima kasih ini hampir keagamaan. Anda merasakan sesuatu yang ilahi pada orang lain. Dia membebaskan anda, atau dia membebaskan anda, dan cinta tidak menjadi milik.

Apabila cinta putus, ia berubah menjadi kepemilikan, kecemburuan, perebutan kuasa, politik, penguasaan, manipulasi - seribu satu nuansa yang semuanya jelek. Apabila cinta melambung tinggi di langit yang cerah, itu adalah kebebasan, kebebasan mutlak. Inilah moksha - kebebasan mutlak.

Dan sekarang persoalannya: "Pencarian yang tertinggi adalah individu untuk semua orang, tetapi bolehkah anda menjelaskan kepentingan peranan Kekasih di Tantra dan pencarian kita untuk diri kita sendiri?"

Tantra adalah cinta murni. Tantra adalah cara menyucikan cinta dari segala yang meracuninya. Semasa anda sedang jatuh cinta, saya bercakap mengenai CINTA, cinta sejati anda akan menolong orang lain menjadi utuh. Cinta sejati anda akan mempunyai kekuatan yang kuat untuk yang lain. Dalam cinta anda, yang lain akan menemukan keharmonian batin, kerana cinta anda memberi kebebasan; dalam bayangan cinta anda, di bawah perlindungan cinta anda, yang lain akan mula tumbuh.

Sebarang pertumbuhan memerlukan cinta - cinta tanpa syarat. Sekiranya cinta menetapkan syarat, maka pertumbuhan tidak dapat total, kerana keadaan ini menjadi halangan di jalannya. Cinta tanpa syarat. Jangan meminta apa-apa sebagai balasannya. Banyak yang datang secara semula jadi. Jangan jadi pengemis. Jadilah maharaja cinta. Cukup berikan dan lihat apa yang berlaku…. ia akan mengembalikan seribu kali ganda. Tetapi ini perlu dipelajari. Jika tidak, anda akan tetap sengsara. Selalunya mereka memberi sedikit, tetapi mereka mengharapkan balasan yang banyak, dan harapan dan harapan anda menghancurkan semua keindahan cinta.

Apabila anda menunggu atau mengharapkan sesuatu, yang lain merasakan bahawa anda sedang dimanipulasi. Dia mungkin atau mungkin tidak mengatakannya - tetapi dia akan merasakan bahawa anda sedang dimanipulasi. Dan apabila anda merasa dimanipulasi, anda ingin memberontak terhadapnya, kerana ia bertentangan dengan keperluan jiwa anda, kerana permintaan dari luar melanggar integriti anda. Segala permintaan dari luar akan membahagiakan anda. Segala permintaan dari luar adalah kejahatan terhadap anda, kerana ia mencemarkan kebebasan anda. Anda tidak lagi suci. Anda bukan lagi kesempurnaan itu sendiri - anda telah digunakan. Dan yang paling tidak bermoral di dunia adalah mengambil kesempatan daripada seseorang.

Setiap makhluk adalah tujuan untuk dirinya sendiri. Cinta menerima anda untuk siapa anda sebenarnya. Anda tidak boleh mempunyai harapan. Tantra adalah bentuk cinta tertinggi. Tantra adalah sains, yoga cinta.

Oleh itu, ingat beberapa perkara. Pertama: cinta, tetapi bukan sebagai keperluan, tetapi sebagai dialog. Cinta, tetapi jangan harap - ayuh. Cinta, tetapi ingat bahawa cinta anda tidak seharusnya menjadi penjara bagi orang lain. Cinta, tetapi berhati-hati; anda "berjalan" di tanah suci. Anda memasuki kuil tertinggi, paling suci dan suci. Waspada! Tinggalkan semua kotoran di luar kuil. Apabila anda mencintai seseorang, cintai dia seperti Tuhan, tidak kurang. Jangan sekali-kali mencintai wanita sebagai wanita dan lelaki sebagai lelaki, kerana jika anda mencintai lelaki sebagai lelaki, cinta anda adalah perkara biasa. Cinta anda tidak lebih dari sekadar nafsu. Sekiranya anda mencintai wanita sebagai wanita, cinta anda tidak akan melayang di awan. Cintai wanita seperti dewi, maka cinta akan menjadi kebebasan.

Di Tantra, seorang lelaki yang ingin bercinta dengan seorang wanita mesti menyembahnya sebagai dewi selama berbulan-bulan. Dia harus menggambarkan dewi ibu pada wanita itu. Apabila visualisasi menjadi total, maka nafsu tidak akan timbul ketika melihat wanita telanjang yang duduk di sebelahnya, dia hanya akan merasakan gegaran dari tenaga ilahi. Tidak akan ada nafsu, wanita itu sendiri akan menjadi ilahi, semua pemikiran akan berhenti, dan hanya penghormatan akan tetap ada - hanya dengan itu, dia dapat bercinta dengannya.

Ini terdengar seperti tidak masuk akal atau paradoks. Apabila anda tidak lagi perlu bercinta, maka anda boleh bercinta. Apabila seorang wanita menjadi dewi, maka seorang lelaki dapat bercinta dengannya - kerana sekarang cinta dapat melambung tinggi di langit, cinta dapat mencapai puncaknya, puncaknya. Sekarang bukan cinta duniawi, bukan cinta dunia ini; bukan cinta dua badan, tetapi cinta dua entiti. Ia adalah pertemuan dua kewujudan. Dua jiwa bertemu, bergabung, bercampur, dan kedua-duanya akan keluar dari keadaan yang benar-benar mencukupi.

Kemandirian bermaksud kesucian. Kemandirian bermaksud bahawa hanya anda dan bukan orang lain. Kemandirian bermaksud bahawa anda adalah permata paling suci, hanya emas dan tidak lain … hanya anda. Cinta menjadikan anda berdikari. Kesepian akan hilang, tetapi kepuasan diri akan muncul.

Kesepian adalah keadaan ketika anda sakit dengan diri sendiri, bosan dengan diri sendiri, bosan dengan diri sendiri, dan anda mahu pergi ke suatu tempat dan melupakan diri anda pada orang lain. Kemandirian adalah apabila anda mendapat getaran yang menyenangkan dari intipati anda. Anda gembira menjadi diri sendiri. Anda tidak perlu pergi ke mana sahaja. "Keperluan" hilang. Anda berdikari. Tetapi sekarang, yang baru muncul dalam intipati anda. Anda begitu kenyang sehingga tidak lagi dapat memuat semuanya. Anda perlu berkongsi, anda perlu memberikannya. Dan barang siapa yang menerima hadiah ini, anda akan berterima kasih kepadanya kerana menerimanya. Bagaimanapun, dia dapat menolaknya.

Pencinta bersyukur kerana cinta mereka diterima. Mereka merasa bersyukur kerana mereka sangat bertenaga dan perlu mencurahkannya kepada seseorang. Apabila bunga mekar dan menyebarkan harumannya ke angin, ia berterima kasih kepada angin - wangian itu bertambah besar dan lebih besar dan menjadi lebat di atasnya. Ini telah menjadi beban yang hampir tidak tertanggung. Ia seperti wanita yang sedang hamil, sembilan bulan telah berlalu, dan bayinya tidak dilahirkan. Pada masa ini sangat sukar baginya; dia mahu melahirkan bayi ke dunia ini. Inilah makna kelahiran.

Sehingga saat itu, dia membawa anak itu ke dalamnya. Itu adalah anaknya. Tetapi sekarang sukar; dia tidak boleh memakainya lagi. Ia mesti dipersembahkan; anak mesti dipersembahkan kepada dunia. Si ibu mesti melepaskan kerakusannya. Semasa anak meninggalkan rahim, ia tidak lagi menjadi miliknya sendiri; langkah demi langkah dia meninggalkannya, dan pergi lebih jauh dan lebih jauh. Dia menjadi sebahagian dari dunia yang luas ini. Hal yang sama berlaku dengan awan yang penuh dengan hujan dan siap untuk mencurahkan hujan, dan ketika hujan turun, hujan turun, awan itu merasa terbebas dari beban ini dan gembira dan bersyukur atas bumi yang dahaga, kerana menerima hujan ini.

Terdapat dua jenis cinta. Pertama: cinta, apabila anda mengalami kesepian - sebagai keperluan, anda pergi ke tempat lain. Kedua, apabila anda tidak mengalami kesepian, anda boleh berdikari. Dalam kes pertama, anda akan menerima sesuatu, yang kedua - untuk memberi. Yang memberi adalah maharaja.

Ingat, Tantra bukan cinta biasa. Tidak ada kaitan dengan nafsu. Inilah transformasi nafsu yang paling besar menjadi cinta. Pencarian asas adalah individu - tetapi cinta menjadikan anda seorang individu. Sekiranya dia tidak menjadikan anda seorang individu, jika dia berusaha untuk menjadi hamba anda, maka ini bukan cinta - ia adalah kebencian yang berpura-pura menjadi cinta. Berpura-pura menjadi cinta, kebencian tersembunyi di baliknya dan entah bagaimana ia cuba mengawal anda dengan berpura-pura menjadi cinta.

Cinta semacam itu membunuh, merosakkan keperibadian anda. Ini membolehkan anda semakin kurang menjadi individu. Dia menarik anda ke bawah. Anda tidak menjadi lebih baik, anda tidak menjadi menarik. Anda ditarik ke dalam lumpur. Dan anda mula merasa seolah-olah anda tenggelam dalam sesuatu yang kotor. Cinta harus memberi kebebasan - jangan sesekali berpuas hati. Cinta harus menjadikan anda awan putih, benar-benar bebas, melambung di langit kebebasan, tanpa satu ikatan. Cinta bukanlah ikatan, nafsu adalah.

Meditasi dan cinta adalah dua cara untuk mendekati keperibadian yang saya bicarakan. Kedua-duanya sangat, sangat, saling berkaitan antara satu sama lain. Sebenarnya, ini adalah dua sisi duit syiling yang sama: cinta dan meditasi.

Sekiranya anda bermeditasi, cepat atau lambat anda akan menuju cinta. Sekiranya anda bertafakur dengan mendalam, cepat atau lambat, tetapi anda akan merasakan cinta yang luar biasa timbul dalam diri anda, yang sebelumnya tidak anda ketahui - kualiti intipati baru anda, pintu baru akan terbuka. Api baru muncul dalam diri anda, dan anda ingin membagikannya.

Sekiranya anda mencintai secara mendalam, langkah demi langkah anda akan menyedari bahawa cinta anda semakin bertafakur. Kualiti keheningan yang halus memasuki anda. Fikiran hilang, jurang kesunyian muncul. Anda menyentuh kedalaman anda.

Cinta menjadikan anda bermeditasi jika itu cinta sejati.

Meditasi menjadikan anda penyayang jika betul meditasi.

Dan pada dasarnya, di dunia, ada dua jenis orang: mereka yang datang untuk bermeditasi melalui cinta, dan mereka yang datang untuk cinta melalui meditasi.

Bagi mereka yang datang untuk bermeditasi melalui cinta, ini adalah jalan Tantra, inilah jalan mereka. Bagi mereka yang jatuh cinta melalui meditasi, ini adalah Yoga, inilah cara mereka.

Tantra dan Yoga adalah satu-satunya dua cara - asas dan sangat asas. Tetapi dalam kedua kes tersebut, anda boleh pergi ke arah yang salah jika anda tidak memahaminya dengan betul. Oleh itu, kriteria - dengarkan - jika anda bermeditasi dan tidak menjadi cinta, anda harus tahu bahawa anda akan pergi ke suatu tempat. Anda akan menemui 99 daripada 100 yogi yang menuju ke arah yang salah. Semakin mereka bertafakur, semakin jauh dari cinta. Sebenarnya, mereka takut akan cinta. Mereka mula menganggap cinta sebagai gangguan. Maka meditasi mereka tidak nyata. Meditasi dari mana cinta tidak timbul bukanlah meditasi sama sekali. Ini adalah penyimpangan dari kenyataan, ini bukan pertumbuhan. Seolah-olah benih takut menjadi tanaman dan bunga yang mekar, dan takut menyebarkan harumannya di udara - benih akan menjadi sengsara.

Anda akan menemui yogi seperti itu di seluruh India. Meditasi mereka tidak berkembang. Meditasi mereka berhenti di suatu tempat. Mereka tersekat. Anda tidak akan melihat rasa syukur di wajah mereka, anda tidak akan melihat hikmat di mata mereka. Anda akan merasakan suasana kebosanan dan kebodohan di sekeliling mereka. Anda tidak akan mendapati mereka berjaga-jaga, sedar, hidup. Mereka mati…. kerana jika anda masih hidup anda akan menjadi penyayang. Untuk mengelakkan cinta adalah menghindari hidup.

Dan orang-orang ini lari ke Himalaya, di suatu tempat di mana mereka boleh terpencil. Ia tidak akan mencukupi, akan kesunyian - anda boleh membacanya di wajah mereka. Mereka tidak berpuas hati dalam kesepian mereka. Anda akan melihat siksaan di wajah mereka - omong kosong apa! - seolah-olah mereka mengorbankan diri. Anda akan menemui ego di sana; bukan kerendahan hati, kerana ketika kerendahan hati datang, maka cinta juga datang. Apabila ego menjadi terlalu kuat, maka cinta itu hancur sama sekali. Ego adalah kebalikan dari cinta.

Yoga berada di tangan orang yang salah. Dan perkara yang sama berlaku dengan Tantra. Dengan nama Tantra, orang mulai memuaskan nafsu, seks dan penyelewengan mereka. Dia tidak pernah bertafakur. Dia menjadi alasan yang sah untuk nafsu, seks, dan semangat. Ia menjadi gimik; anda boleh bersembunyi di sebalik ini. Tantra telah menjadi layar untuk semua jenis penyelewengan.

Oleh itu ingatlah. Lelaki itu sangat licik. Dia menghancurkan yoga, dia menghancurkan Tantra. Waspada! Mereka berdua sangat baik, mereka sangat sembuh, tetapi harus diingat bahawa jika anda melakukannya dengan betul, maka yang kedua mengikuti yang pertama seperti bayangan. Sekiranya ini tidak berlaku, maka anda menuju ke arah yang salah.

Mundur, mulakan semula. Masuk ke fikiran anda, analisis fikiran anda. Di suatu tempat anda menipu diri sendiri. Dan tidak sukar - kerana anda dapat menipu orang lain, tetapi anda tidak boleh menipu diri sendiri. Itu mustahil. Sekiranya anda hanya melihat ke dalam dan memerhatikan, anda akan dapati di mana anda menipu diri sendiri. Tidak ada yang dapat menipu dirinya sendiri, itu mustahil. Bagaimana anda boleh menipu diri sendiri?

Popular oleh topik