Gangguan Mental Baru - Sindrom Penggantian Kucing - Pandangan Alternatif
Gangguan Mental Baru - Sindrom Penggantian Kucing - Pandangan Alternatif

Video: Gangguan Mental Baru - Sindrom Penggantian Kucing - Pandangan Alternatif

Video: Gangguan Mental Baru - Sindrom Penggantian Kucing - Pandangan Alternatif
Video: 32. Merasakan yang Dialami Orang Dengan Skizofrenia (ODS) 2023, Mac
Anonim

Para saintis dari Amerika Syarikat telah menggambarkan sindrom penggantian kucing. Ini adalah gangguan yang sangat luar biasa: nampaknya haiwan peliharaannya telah diganti, dan kucing itu, lebih-lebih lagi, memerhatikannya.

Hasil kajian oleh pakar neuropatologi dari Amerika Syarikat diterbitkan dalam edisi Neurocase. Subjeknya adalah seorang lelaki tua berusia 71 tahun. Dia pernah bermain hoki, akibatnya dia mengalami banyak kecederaan. Pesakit juga menderita alkohol. Pesakit harus minum ubat khas, tetapi menghentikan latihan ini beberapa tahun sebelum peristiwa yang dijelaskan. Hasilnya tidak lama datang, dan tidak lama kemudian pesakit mula mengembangkan idea-idea paranoid. Menurut lelaki ini, dia selalu diikuti. Diduga, ejen FBI malah menukar kucing, dan sekarang haiwan itu juga "terlibat dalam operasi itu."

Para saintis sendiri percaya bahawa kita bercakap mengenai sejenis kembar negatif khayalan. Dalam kes ini, pesakit percaya bahawa beberapa kerabatnya telah diganti oleh yang lain. Dalam beberapa kes, mangsa berpendapat bahawa dia sendiri mempunyai dua kali ganda misteri: ini seharusnya penjelasan untuk perbuatan buruk yang dikaitkan dengan orang itu. Sesuatu yang serupa, dapat dilihat dalam novel karya sejarawan Itali-abad pertengahan Umberto Eco "The Island on the Eve". Di sana, protagonis mempunyai "double double".

Psikiatri mengetahui sedikit kes apabila pesakit mengumumkan penggantian haiwan tersebut. Sebelum ini, beberapa kejadian serupa dijelaskan berkaitan dengan penggantian kucing, anjing dan burung yang diduga. Walau bagaimanapun, kes baru dengan kucing berbeza kerana sekarang, dengan menggunakan tomografi, saintis telah menemui kerosakan organik yang mendalam pada korteks serebrum dan menunjukkan hubungan hipotetis antara penyimpangan dan kecederaan sebelumnya. Para penyelidik mengatakan bahawa gangguan seperti ini mungkin disebabkan oleh "ketidakcocokan" dalam mekanisme pengecaman objek dan kenangan yang berkaitan dengannya.

Kami menambah bahawa psikiatri tidak mempunyai pandangan tunggal mengenai khayalan ganda negatif. Kadang-kadang penyimpangan ini dilihat dalam konteks penyakit lain seperti skizofrenia. Oleh itu, ia tidak dilihat sebagai sindrom, tetapi sebagai gejala.

Sejarah, dengan cara, mengetahui kes-kes ketika objek pengawasan yang sebenarnya diambil untuk orang yang menderita mental. Di antara mereka, khususnya, adalah penulis Ernest Hemingway. Mereka cuba merawatnya, tetapi Hemingway tidak tahan dengan tekanan dan meragut nyawanya sendiri. Kemudian ternyata FBI benar-benar mengikuti penulisnya. Pengawasan dilakukan sebagai sebahagian daripada projek COINTELPRO. Namun, yang terakhir ini sama sekali tidak bermaksud bahawa kisah dengan kucing kembar itu nyata.

Ilya Vedmedenko

Popular oleh topik