10 Ramalan Paling Terkenal Yang Menjadi Kenyataan - Pandangan Alternatif

Isi kandungan:

10 Ramalan Paling Terkenal Yang Menjadi Kenyataan - Pandangan Alternatif
10 Ramalan Paling Terkenal Yang Menjadi Kenyataan - Pandangan Alternatif

Video: 10 Ramalan Paling Terkenal Yang Menjadi Kenyataan - Pandangan Alternatif

Video: 10 Ramalan Paling Terkenal Yang Menjadi Kenyataan - Pandangan Alternatif
Video: 10 Ramalan Masa Depan Yang Menjadi Kenyataan 2023, September
Anonim

"Segala sesuatu yang benar-benar ada ada dalam kerangka masa kini" - kata-kata ini dikaitkan dengan Boris Pasternak. Namun, sejarah mengetahui orang yang dikurniakan hadiah istimewa yang melihat peristiwa akan datang yang berpuluh-puluh bahkan beratus-ratus tahun lagi dari tarikh ramalan

STAR Wormwood

Ada legenda yang diakui oleh banyak pihak yang memerhatikan kemalangan di loji tenaga nuklear Chernobyl, yang berlaku pada 26 April 1986 dan menjadi bencana buatan manusia terbesar dalam sejarah umat manusia. Tetapi ramalan paling awal mungkin bermula pada zaman alkitabiah. Dalam "Wahyu St. John the Theologian "ada kata-kata ini:" Malaikat ketiga membunyikan sangkakala, dan bintang besar jatuh dari surga, terbakar seperti pelita, dan jatuh di sepertiga sungai dan di sumber perairan. Nama bintang ini ialah Wormwood; dan sepertiga perairan menjadi kayu cacing, dan banyak orang mati dari perairan, kerana menjadi pahit. " Kayu cacing biasa mempunyai nama popular - Chernobyl, Chernobyl.

SELALU - TIDAK DILAKUKAN

Ahli falsafah dan ahli teologi Jerman abad XIII. Albert the Great von Bolstedt meramalkan bahawa "Jerman akan berada di ambang kemenangan tiga kali dalam jangka masa 700 tahun, hampir akan merebut dunia tiga kali." Buat pertama kalinya, Jerman berusaha memperjuangkan penguasaan dunia pada abad ke-16. Kemudian Charles V dari Habsburg mengambil takhta Kerajaan Rom Suci, pada masa yang sama dia adalah raja Sepanyol. Percubaan sia-sia kedua dilakukan oleh dinasti Hohenzollern pada awal abad ke-20, yang ketiga oleh Nazi pada akhir separuh pertama abad ke-20. Oleh itu, Jerman memang satu langkah lagi dari kemenangan yang didambakan tiga kali dalam 700 tahun.

LION MUDA AKAN LULUS LAMA

Pada tahun 1558, bahagian pertama dari buku Nostradamus "Predictions", yang dikhaskan untuk Raja Henry II, diterbitkan. Ia berbunyi: "Singa muda akan mengalahkan yang lama di medan perang dalam satu pertarungan, dia akan mencelupkan matanya ke dalam sangkar emas." Pada 13 April 1559, pada perayaan yang didedikasikan untuk menandatangani perdamaian antara Perancis dan Sepanyol, Henry II cedera parah dalam pertarungan ksatria dengan kapten Pengawal Skotlandia, Count Gabriel Montgomery. Serpihan tajam tombak kayu Montgomery jatuh ke celah helmet raja dan menusuk matanya, akibatnya Henry II jatuh dari kudanya. Dia meninggal sepuluh hari kemudian.

ANDA AKAN MENJADI EMPRESS

Pada tahun 1794, Josephine de Beauharnais dan rakannya melihat ke salon orang muda yang masih terkenal, Maria Lenormand. Josephine ketawa mendengar berita bahawa dia akan menjadi permaisuri. Pelawat Lenormand seterusnya adalah lelaki pendek berpakaian seragam tentera. Penyihir itu menebak enam jawatan tinggi dan gelaran maharaja, mengatakan bahawa nasib akan menguntungkannya hanya sampai dia berusia 40 tahun, sehingga dia meninggalkan pasangan hidupnya yang dikirim dengan bantuan. Dua tahun kemudian, Napoleon dan Josephine menikah, pada tahun 1804 Bonaparte menyatakan dirinya sebagai maharaja, dan lima tahun kemudian menceraikannya … Kempen tahun 1812 berakhir dengan kegagalan tentera Napoleon yang sebelumnya tidak terkalahkan.

MENGHILANGKAN KEDAI PUTIH

Seorang peramal tua Jerman yang tinggal di St Petersburg, di hadapan saksi, meneka Alexander Pushkin yang muda "penerimaan wang awal, tawaran yang tidak dijangka, kemasyhuran dan penghormatan kepada rakan senegara, dua orang buangan" dan bahawa "dia akan hidup lama jika pada usia 37 tahun dia tidak mengalami masalah dari kuda putih, atau dari kepala putih, atau orang kulit putih. " Sekembalinya ke rumah, Alexander menjumpai sepucuk surat dengan wang (hutang lama rakan lyceum). Beberapa hari kemudian, dia menerima tawaran dari Jeneral Orlov mengenai kenaikan pangkat. Hampir dua dekad kemudian, ketika Pushkin berusia 37 tahun, dia cedera dalam duel dengan Georges Dantes, yang memiliki kuda putih.

PETERSBURG TIDAK AKAN SEWA

Di arkib St. Petersburg terdapat catatan bertarikh 1913, yang dibuat oleh Anna Vrubova tertentu, seorang pelajar pekerja peramal dan keajaiban Grigory Rasputin: … Dan kemudian dia berpaling kepada saya dan berkata: “Saya tahu, saya tahu, mereka akan mengelilingi Petersburg, mereka akan mati kelaparan! Tuhan, berapa banyak orang yang akan mati, dan semuanya kerana karut ini! Tetapi mereka tidak akan melihat Petersburg! Mari tidur dengan rasa lapar, jangan biarkan kita pergi! " Kemudian dia tenang dan meminta teh, dan ketika ditanya kapan semuanya akan terjadi, dia menjawab: "Dari kematian saya - tahun ke-25."

Rasputin meninggal pada tahun 1916, dan seperempat abad kemudian, Jerman fasis menyerang USSR dan membawa Leningrad ke kawasan blokade.

YUNGI'S CARY CUM

Pada tahun 1838, Edgar Allan Poe menulis The Adventure Tale of Arthur Gordon Pym. Di dalamnya, tiga pelaut melayang di kapal penyelamat di Laut Selatan, marah dengan kelaparan, memakan rakan mereka, budak kabin Richard Parker. 46 tahun kemudian, tragedi yang digambarkan oleh Poe berulang dalam hidup. Setelah "Lace" schooner hancur dan semua peluang untuk memuaskan kelaparan habis, beberapa pelaut yang kelaparan memakan seorang budak lelaki bernama Richard Parker. Orang tua yang menamakan anak mereka Richard Parker, nampaknya, tidak biasa dengan pekerjaan Poe, jika tidak, mereka akan berfikir dengan baik sebelum memberikan nama seperti itu kepada anak mereka yang baru lahir.

SAYA LIHAT

Ramalan lain yang berkaitan dengan Perang Dunia Kedua dibuat oleh Wolf Messing, seorang telepath dan pengawal yang cemerlang, yang kemasyhurannya bergema di seluruh dunia. Pada tahun 1937, dalam pertunjukan di salah satu teater di Warsawa, dia berkata: "Sekiranya Hitler berperang di Timur, dia akan mati." Dan pada musim sejuk tahun 1940, di dewan kelab NKVD, ketika ditanya apa pendapatnya mengenai pakatan Soviet-Jerman, dia menjawab: "Saya melihat kereta kebal dengan bintang merah di jalan-jalan Berlin." Setahun setengah sebelum pencerobohan Uni Soviet oleh tentera Jerman, Messing meramalkan kemenangan rakyat Soviet dalam perang paling berdarah dalam sejarah umat manusia.

Masa Depan "Titanic"

Pada tahun 1898, wartawan London Morgan Robertson menerbitkan edisi kecil novel Futility, yang menceritakan tentang perjalanan tragis kapal Titan transatlantik yang besar. Pada malam April yang dingin, kapal uap itu bertabrakan dengan gunung es dan tenggelam, meragut lebih dari seribu nyawa dengannya. Fantasi kekerasan Robertson ternyata menjadi ramalan mimpi buruk: pada malam 14 April 1912, kapal Titanic, kapal terbesar dan paling mewah pada masa itu, mati di Atlantik dalam keadaan yang serupa. Lebih-lebih lagi, Titanic dan pendahulu sasteranya mempunyai spesifikasi yang hampir sama.

PERKATAAN WANG

Vanga pengawal buta memukau orang-orang sezamannya dengan pemberiannya. Pada tahun 1989, dia meramalkan: “Saudara-saudara Amerika akan jatuh, dicucuk oleh burung besi. Serigala akan melolong dari belukar, dan darah yang tidak bersalah akan mengalir seperti sungai. Pada 11 September 2001, setelah serangan udara oleh pengganas di New York, pencakar langit Pusat Perdagangan Dunia, yang disebut kembar, runtuh. Presiden Amerika Syarikat pada masa itu adalah George W. Bush (dari semak-semak Inggeris), dan kempen ketenteraan yang dilancarkan oleh pemerintahannya di Timur Tengah, menurut pelbagai perkiraan, meragut hingga satu juta nyawa.

Disyorkan: