Teori Alternatif Mengenai Asal Usul Kehidupan - Pandangan Alternatif

Isi kandungan:

Teori Alternatif Mengenai Asal Usul Kehidupan - Pandangan Alternatif
Teori Alternatif Mengenai Asal Usul Kehidupan - Pandangan Alternatif

Video: Teori Alternatif Mengenai Asal Usul Kehidupan - Pandangan Alternatif

Video: Teori Alternatif Mengenai Asal Usul Kehidupan - Pandangan Alternatif
Video: ASAL-USUL KEHIDUPAN : BIOLOGI KELAS 12 SMA 2023, Oktober
Anonim

Sepanjang sejarahnya, manusia telah berminat di mana kehidupan berasal dari Bumi. Banyak hipotesis timbul, kadang-kadang hebat dan tidak bermakna. Tetapi hingga awal abad ke-19 diyakini bahawa makhluk hidup dapat muncul dalam kaldu daging, dalam daging busuk, dalam warna jerami. Penyelidikan yang dilakukan oleh L. Pasteur membuktikan bahawa idea seperti itu adalah palsu. Saintis melakukan eksperimen pada pasteurisasi, iaitu, pemprosesan produk menggunakan suhu tinggi untuk mencegah mikroorganisma memasuki spora. Dengan pertolongan mereka, dia membuktikan bahawa tidak ada organisma yang muncul dalam kuah atau apa-apa.

Secara umum, harus diperhatikan bahawa tidak ada hipotesis lain yang menyebabkan kontroversi dan perbincangan sebanyak teori evolusi. Sekiranya kita mengambil kira hasil tinjauan sosiologi baru-baru ini, ternyata hanya 15 peratus orang yang mempercayai evolusi Homo sapiens secara rawak. Itulah sebabnya sekarang ini terdapat lebih banyak teori baru mengenai kemungkinan perkembangan masa lalu dan masa depan umat manusia.

Antara hipotesis yang paling popular adalah seperti berikut:

1. Resonans morfik

Walaupun kebanyakan saintis di seluruh dunia berpendapat tentang kemungkinan evolusi dalam biologi, R. Sheldrake memutuskan untuk menganalisis asal usul spesies dari sudut pandang Alam Semesta. Teorinya mengatakan bahawa setelah waktu tertentu, beberapa medan morfik terbentuk, yang berisi memori kolektif zat dan organisma, termasuk galaksi dengan bintang. Dan bidang maklumat inilah yang mempengaruhi perkembangan spesies.

2. Reka bentuk pintar

Video promosi:

Teori reka bentuk intelektual dikembangkan oleh ahli biokimia Amerika M. Bech dan ahli falsafah dan ahli matematik W. Dembski. Menurutnya, beberapa perkara terlalu rumit untuk berkembang secara tidak sengaja. Itulah sebabnya, daripada beralasan bahawa manusia sememangnya monyet yang sedikit lebih maju, perlu mencari setara surgawi tertentu. Secara sederhana, kehidupan di planet kita muncul akibat pengaruh kecerdasan yang lebih tinggi.

3. Nenek moyang angkasa

Sebilangan besar orang terbiasa berfikir bahawa alam semesta mempunyai tarikh tertentu sejak keberadaannya bermula. Tidak menjadi masalah sama ada ia diciptakan oleh Tuhan atau muncul sebagai hasil daripada Big Bang - ia berlaku pada suatu ketika. Menurut teori nenek moyang kosmik, alam semesta telah wujud setiap saat, selalu, dan dengan cara yang sama, kehidupan selalu ada. Kehidupan di Bumi telah timbul akibat pengenalan mikroba angkasa. Dan semua perkembangan kehidupan dunia yang seterusnya adalah tiruan kehidupan di Alam Semesta.

4. Sains Kristian

Menurut teori sains Kristian, Tuhan ada di mana-mana dan segala yang ada di sekitarnya adalah bahagian dari dirinya. Hipotesis ini, menurut M. Baker Eddy, didasarkan pada kebenaran abadi yang terkandung dalam Alkitab. Di samping itu, teori ini mengatakan bahawa tidak ada apa-apa selain semangat yang ada, dan oleh itu segala-galanya hanyalah ilusi.

5. Kreasionisme progresif

Semua orang tahu kisah dari Kitab Suci bahawa Tuhan menciptakan Bumi selama enam hari dan berehat pada hari ketujuh. Menurut para pencipta progresif, setiap enam hari ini berlangsung selama berjuta-juta tahun.

6. Angkasawan Kuno

Menurut hipotesis warisan ruang atau reka bentuk pintar, berjuta-juta tahun yang lalu makhluk asing tiba di planet kita dan secara khusus mendirikan kehidupan di sini. Penganut teori ini memetik teks kuno, piramid, piring terbang, kalendar Maya kuno dan sejenisnya sebagai bukti hipotesis mereka.

7. Scientology

Setelah penulis fiksyen ilmiah Amerika, R. Hubbard mencipta sistem kepercayaan, atas dasar yang timbul agama Scientology. Agama ini mendakwa bahawa kesedaran manusia telah berkembang dari burung ke sloth, dan sesudah monyet, dan barulah pembangunan manusia bermula. Orang adalah hasil dari bangsa asing yang mati berjuta-juta tahun yang lalu dalam bencana nuklear, dan kesedaran mereka dipindahkan dari satu haiwan ke haiwan lain sehingga ia sampai ke otak manusia. Dari kenangan haiwan, manusia mempunyai perasaan seperti iri hati, tidak percaya diri dan sakit gigi.

8. Keseimbangan sekejap-sekejap

Teori keseimbangan tak putus pada masa ini merupakan teori yang paling meluas. Telah diketahui bahawa kebanyakan penemuan arkeologi menunjukkan bahawa evolusi manusia tidak berlaku secara beransur-ansur, spesies itu muncul secara tiba-tiba. Menurut teori ini, semua spesies berada dalam keseimbangan yang stabil, terganggu oleh jangka masa pendek perubahan mendadak.

9. Penciptaan

Menurut teori penciptaan, dalam Kitab Kejadian benar-benar semuanya dinyatakan dengan betul. Secara sederhana, Tuhan menciptakan Bumi selama enam hari, dan pada ketujuh berehat, orang-orang turun dari Nuh dan suatu ketika dahulu ada raksasa pada zaman kuno. Sebagai tambahan, planet kita baru berusia enam ribu tahun, dan oleh itu semua penemuan arkeologi dan geologi adalah omong kosong.

10. Evolusionisme teistik

Evolusi evolusi teistik adalah sains yang menggabungkan teori Darwin dengan asal ketuhanan manusia. Inti dari teori ini adalah bahawa Yang Mahakuasa menciptakan Alam Semesta, tetapi hanya menurut teori saintifik. Oleh itu, evolusi adalah salah satu alat ilahi dalam eksperimen Tuhan dengan penciptaan.

Walaupun terdapat banyak teori mengenai asal usul kehidupan di Bumi, tidak ada satupun yang sesuai dengan beberapa artifak kuno yang ditemui semasa penyelidikan arkeologi. Sehingga kini, tidak ada yang dapat menjelaskan asal usul mereka.

Cukup jelas bahawa beberapa penemuan ini adalah tipuan, tetapi ada juga yang dikaitkan dengan kisah yang sangat nyata.

Salah satu artifak kuno yang misterius adalah senarai raja Sumeria. Semasa penggalian Sumeria kuno, di wilayah Iraq moden, sebuah manuskrip kuno ditemui di mana semua penguasa negara ini disenaraikan. Pada mulanya, para penyelidik yakin bahawa penemuan itu adalah dokumen sejarah biasa, tetapi kemudian terbukti bahawa banyak raja yang dinamakan di dalamnya adalah watak mitologi. Sebaliknya, beberapa penguasa yang keberadaannya terkenal tidak termasuk dalam senarai ini. Sebilangan penguasa dikaitkan dengan masa kekuasaan atau peristiwa mitos yang terlalu lama, khususnya, versi Sumeria dari eksploitasi Gilgamesh atau Banjir Besar.

Artifak lain yang belum menemui penjelasan saintifik adalah penulisan Pulau Paskah. Ramai orang tahu patung-patung dari Pulau Paskah, tetapi keberadaan 24 tablet ukiran kayu yang mengandungi sistem simbol juga dikaitkan dengan tempat ini. Simbol-simbol ini disebut "rongorongo" dan dikenali sebagai bentuk proto-tertulis kuno. Pada masa ini, tidak ada saintis yang dapat menguraikannya.

Sebilangan besar artifak telah dijumpai di kawasan paya dan sungai Ireland. Secara keseluruhan, jumlah mereka mencapai 6 ribu naskhah. Mereka diberi nama Fulachtai Fia. Ini adalah tanggul batu dan tanah, dibuat dalam bentuk tapal kuda, dengan selokan di tengahnya dipenuhi air. Sebagai peraturan, tanggul seperti itu dijumpai secara tunggal, tetapi kadang-kadang ia dapat dilihat dalam kumpulan 2-6. Dan selalu ada sumber air berhampiran mereka. Masih menjadi misteri mengapa mereka dibina.

Artifak lain, yang asal dan tujuannya tidak diketahui, ditemui pada tahun 2014, semasa penggalian di lokasi pertempuran di Nottinghamshire. Penemuan itu ternyata "botol penyihir" lima belas sentimeter. Kapal semacam itu digunakan untuk ilmu sihir hitam di Amerika dan Eropah pada tahun 1600-1700. Mereka dibuat dari kaca dan seramik. Secara keseluruhan, sekitar dua ratus botol ini dijumpai dengan sisa kuku, jarum, rambut, kuku dan air kencing. Sebilangan sarjana mengatakan bahawa kapal seperti itu digunakan untuk melindungi pemakainya dari kesan berbahaya dari penyihir dan sihir jahat.

Beberapa muzium di seluruh dunia mengandungi pameran aneh yang pernah hidup. Ini adalah binatang legenda abad pertengahan yang dikenali sebagai Raja Tikus. Ia terbentuk ketika beberapa ekor tikus saling berikat atau menyatu ekornya. Sarang tikus muncul dengan muncungnya menunjuk ke luar. Artifak yang terbesar mengandungi 32 individu. Pada masa ini, ahli arkeologi menemui artifak mumia seperti itu, walaupun tidak ada yang melihat anomali hidup seperti ini.

Di utara Rusia terdapat Pulau Zayachiy yang besar, yang merupakan misteri lain. Kira-kira tiga ribu tahun sebelum era baru, bukan hanya objek dan penempatan agama dibangun di sana, tetapi juga sistem pengairan. Walau bagaimanapun, objek yang paling misteri di sini adalah labirin lingkaran, yang terbesar dengan diameter 24 meter. Struktur ini adalah dua baris batu yang ditumbuhi tumbuh-tumbuhan. Sains masih tidak dapat mengatakan dengan pasti apa yang mereka gunakan.

Di wilayah-wilayah yang pada zaman kuno berada dalam lingkungan pengaruh Kerajaan Rom, ahli arkeologi menemui benda-benda aneh yang disebut "dodecahedron Rom". Mereka adalah benda gangsa atau batu berongga yang berdiameter 4 hingga 12 sentimeter, dengan 12 muka dan lubang rata pentagonal di setiap sisi. Terdapat pegangan kecil di setiap sudut. Para saintis telah mengemukakan sebanyak 27 teori yang cuba menjelaskan asal-usul dan tujuan objek-objek ini, tetapi tidak ada yang menemukan pengesahan.

Dan, akhirnya, salah satu manuskrip paling terkenal di dunia saintifik adalah apa yang disebut Codex Gigas, atau "The Devil's Bible". Buku ini diperbuat daripada 160 kulit dan beratnya sehingga satu orang tidak dapat mengangkatnya. Menurut legenda, buku ini ditulis oleh seorang bhikkhu yang membuat perjanjian dengan syaitan setelah dia dihukum mati (bhikkhu itu seharusnya diabadikan hidup di dinding). Dengan bantuan syaitan, rahib itu menulis Codex semalam. Tulisan tangan dalam buku ini benar-benar sama dan bahkan di mana-mana, seolah-olah ia benar-benar ditulis dalam waktu yang singkat. Para saintis, bagaimanapun, yakin bahawa pekerjaan tersebut boleh memakan masa 5 hingga 30 tahun. Manuskrip tersebut mengandungi ujian yang, pada pandangan pertama, sama sekali tidak bergabung antara satu sama lain: "barang antik Yahudi" oleh Flavius, Alkitab Latin lengkap dari Vulgate, karya perubatan Theophilus dan Hippocrates, "ensiklopedia Etimologi" I. Sevilsky, "Chronicles of Bohemia" K. Prague, serta formula sihir, upacara pengusiran setan, gambaran kota surgawi.

Oleh itu, sangat jelas bahawa para saintis akan mempunyai lebih dari satu dekad, dan bahkan mungkin sepanjang abad, untuk berjuang menyelesaikan misteri asal usul kehidupan di planet kita. Dan siapa tahu jika usaha mereka untuk mencapai kebenaran sebenarnya akan berjaya …

Disyorkan: