Sebuah Kapal Hilang Tanpa Jejak Di Tasik Baikal - Pandangan Alternatif

Isi kandungan:

Sebuah Kapal Hilang Tanpa Jejak Di Tasik Baikal - Pandangan Alternatif
Sebuah Kapal Hilang Tanpa Jejak Di Tasik Baikal - Pandangan Alternatif

Video: Sebuah Kapal Hilang Tanpa Jejak Di Tasik Baikal - Pandangan Alternatif

Video: Sebuah Kapal Hilang Tanpa Jejak Di Tasik Baikal - Pandangan Alternatif
Video: Sejumlah Orang Menggeledah Isi Kapal yang Hilang di Segitiga Bermuda, Inilah Yang Mereka Temukan 2023, November
Anonim

Kapal lain dengan orang hilang di Tasik Baikal. Kini pasukan mencari dan menyelamat sedang mencari kapal pengembara Yamaha, yang pergi ke laut tasik dengan empat lelaki pada 16 Jun dan belum kembali. Lebih-lebih lagi, semua orang menyatakan bahawa lelaki itu adalah pelayar yang berpengalaman. Walau bagaimanapun, ada yang telah "menghapuskan" anak kapal: kapal itu hilang di kawasan Tasik Baikal yang paling misterius

Jadi, dengan teratur. Kapal itu meninggalkan perkampungan Zarechye dari Kabansky, Buryatia, di dalamnya terdapat empat orang. Mereka harus kembali dengan cepat, mereka hanya akan mencuba motor baru dengan kapal kecil, tetapi komunikasi dengan mereka hilang segera. Seperti yang diberitahu oleh Pravda. Ru di Direktorat Utama Kementerian Situasi Darurat di Buryatia, pada hari Isnin, kerja mencari dilakukan oleh tujuh penyelamat dengan bantuan tujuh keping peralatan; menggunakan helikopter Mi-8.

Mereka yang telah hilang dari usia 35 hingga 63 tahun, orang yang berpengalaman, perjalanan belayar pendek nampaknya menjadi perkara kecil bagi mereka. Mengapa mereka hilang, dan tanpa jejak? Telefon mereka berada di luar kawasan liputan rangkaian (walaupun komunikasi mudah alih di kawasan lautan-laut sangat baik untuk semua operator selular). Akhbar tempatan telah menyuarakan versi bahawa orang hilang tersesat dalam kabut yang ditubuhkan setelah pemergian mereka.

Tetapi semuanya sama - kabut sudah hilang, dan tidak ada ribut sejak keberangkatan mereka di Tasik Baikal, mereka hampir tidak dapat terbalik dan tenggelam. Kecuali mereka terhempas di pantai kerana kabut tebal, tetapi ini juga tidak mungkin: tidak ada yang dijumpai di tebing sepanjang puluhan kilometer. Kapal karam, seperti di Segitiga Bermuda …

Akhirnya, secara harfiah sehari sebelumnya, versi kehilangan kapal muncul, yang mana keseluruhan keadaan sesuai. Kapal itu tenggelam di zon anomali Tasik Baikal, seperti kapal kecil yang lain. Sejarah hilang mengira berapa banyak orang yang hilang di kedalaman misteri Baikal. Kami tidak akan menambahkan di sini mereka yang mati di atas es Baikal di atas ais longgar, di atas kereta atau kereta salji yang jatuh melalui ais.

Dan tanpa mereka, jumlahnya mencecah puluhan dan ratusan, jika tidak beribu-ribu, hanya dalam jangka masa bersejarah. Dari nelayan Baikal, anda sering dapat mendengar cerita tentang bagaimana kereta api dan istana kuno, kapal kuno, dan juga kapal makhluk asing - apa yang para saintis sebut sebagai fatamorgana - muncul kepada mereka di permukaan tasik yang telus.

Lebih-lebih lagi, sangat kerap di kawasan yang berlainan di tasik laut, ketika fatamorgana muncul, gangguan berlaku di medan magnet, yang menyebabkan kerosakan dalam operasi instrumen kapal, terutama navigasi.

Igor Yanushev, anggota ekspedisi tahunan ke Tasik Baikal dari kumpulan sukan dan pelancongan Slavyane , Calon Sains Perubatan, memberi komen mengenai keadaan itu kepada Pravda. Ru:

Video promosi:

“Setiap tahun saya banyak mendengar tentang Danau Baikal, sering kali misteri. Biasanya saya bekerja dalam ekspedisi kami sebagai doktor yang sederhana, tetapi selalunya saya harus menjadi psikologi dan psikiatri: rahsia tasik dapat membawa seseorang ke keadaan yang sangat pelik.

Sebagai contoh, Baikal mempunyai keadaan yang ideal untuk kemunculan fatamorgana: aliran udara hangat di atas air sejuk pada musim panas, suasana yang telus dan frosts yang teruk dengan udara yang tidak bergerak pada musim sejuk. Dalam lapisan udara dengan ketumpatan yang berbeza, sinar cahaya dibiaskan, diputarbelitkan dan mengambil bentuk yang hebat. Inilah yang boleh membawa orang-orang yang hilang dari kapal Yamaha ke tidak ada yang tahu di mana - fatamorgana Baikal sangat jelas, semuanya kelihatan seperti perkara sebenar!

Sejak zaman kuno, ada khabar angin mengenai Danau Baikal dan legenda tentang fatamorgana yang luar biasa telah diberitahu. Mereka sangat sering dilihat oleh para penyelidik dan nelayan tempatan di tempat-tempat terkenal seperti berhampiran pulau Bolshoy Ushkaniy, di kawasan Cape Solnechny dan pulau Olkhon yang terkenal. Fenomena ini di Danau Baikal disebut golomenitsa, yang secara popular bermaksud "membersihkan kerumitan".

Baru-baru ini, banyak saintis terkenal telah mengambil serius kajian Tasik Baikal. Mereka masih mengalami kerugian: bagaimana banyak fenomena yang tidak dapat dijelaskan berlaku di satu tempat? Dan satu perkara lagi - kira-kira di tempat-tempat di mana kapal Yamaha hilang, beberapa puluh kilometer tenggara Pulau Olkhon, di bahagian terdalam Tasik Baikal, ada tempat yang disebut Devil's Funnel.

Kawasan tasik yang luar biasa dengan luas dua kilometer persegi terkenal dengan kenyataan bahawa kadang-kadang, tidak lebih dari sekali atau dua kali setahun, perairan tasik mula "huru hara" di sana. Pada masa itulah kapal-kapal kecil hilang di sana bersama dengan kru mereka.

Baikal nampaknya menelan kapal bersama-sama dengan orang-orang … Dalam cuaca yang baik dan ketenangan yang lengkap, putaran air yang luar biasa bermula di tempat ini, dan tidak lama kemudian corong besar muncul di pusatnya, menghisap segala-galanya. Penduduk tempatan meyakinkan bahawa dengan cara ini jurang terbuka, di mana jiwa orang-orang berdosa yang mati pergi ke neraka.

Perkara yang paling menarik ialah fenomena ini telah didokumentasikan sejak sekian lama, sehingga boleh dikatakan - terdapat filem, video, banyak gambar, dan akaun saksi mata. Beberapa tahun yang lalu, beberapa pelayar mencadangkan untuk menutup sepenuhnya kawasan Tasik Baikal ini untuk navigasi, tetapi atas sebab tertentu ini belum dilakukan."

Secara amnya, bagaimana pencarian Yamaha dengan empat anak kapal akan sukar dibayangkan. Saya ingat kes-kes ketika nelayan hilang di suatu tempat selama seminggu, tetapi tiba-tiba, seolah-olah tidak ada yang berlaku, mereka sendiri yakin bahawa hanya beberapa jam berlalu …

Disyorkan: